HIJ HOUDT VAN ALLAH

vrijdagspreek 5 augustus 2016

Geliefde broeders en zusters, de preek van vandaag handelt over het verhaal van een jonge sahabi waar vele lessen uit getrokken kunnen worden.

De imam zei (in het kort): “Beste geloofsgenoten, wat is het aangenaam om te luisteren naar verhalen waar een moraal in zit. En zonder enige twijfel zijn verhalen die een indruk op ons achterlaten en waar wij iets uit kunnen leren heel aantrekkelijk. Dit is zeker het geval wanneer de verhalen uit de levensloop van onze geliefde profeet komen.

Onze profeet is degene waar de Heer der Werelden over gezegd heeft dat hij complete manieren bezat. Hij won de harten door zijn goede omgang met iedereen en door zijn zachte aanpak van probleemsituaties. In de Koran zegt Allah: “En het was dankzij de barmhartigheid van Allah dat jij zacht met hen was en als je streng en genadeloos was geweest, dan waren zij rondom jou uiteengegaan…”

Dit gedrag van de profeet komt duidelijk naar voren in een voorval met één van zijn vrienden. Het gaat over een jonge sahabi die een speelse omgang met de boodschapper had. Hij bracht de profeet aan het lachen, hij gaf hem ook vaak geschenken en het kwam ook voor dat hij bedelde om die geschenken. De jonge sahabi deed dit allemaal uit liefde voor de profeet.

Een keer kocht Abdollah, zo heet die jonge sahabi, voedsel op krediet en hij gaf het aan de profeet. Enige tijd later eiste de verkoper zijn geld. Abdollah nam toen de verkoper mee naar de profeet en zei: “Geef deze man het geld voor zijn koopwaar.” De profeet lachte en zei: “Heb je me dat dan niet als cadeau gegeven?” Hierna gaf de profeet de opdracht om de verkoper het geld te geven.

Naast zijn speelse omgang met de profeet moeten we vermelden dat Abdollah spijtig genoeg alcohol dronk. De straf bij alcoholgebruik werd hem opgelegd en dat zelfs een aantal keren. Eens gebeurde het na een veldslag. Abdollah veroverde samen met andere moslims een fort. In het fort werd alcohol gevonden. De alcohol werd zonder aarzelen weggegoten. Maar op dat moment liet Abdollah zich leiden door zijn begeerte en dronk hij ervan. Hij werd toen naar de profeet gebracht. De profeet gaf de opdracht om hem te straffen. Sommige sloegen met hun handen, anderen met hun schoenen, en weer anderen met hun kleding. Op een bepaalde moment zei één van de mannen: “Moge Allah hem vervloeken.” Hierop zei de profeet: “Vervloek hem niet. Ik zweer bij Allah, als jij maar wist hoeveel hij van Allah en de profeet houdt. Wees geen helper van de duivel tegen jullie broeder. Maar zeg: “O Allah vergeef hem.”

Broeders en zusters, dit verhaal is inderdaad kort niettegenstaande kunnen we veel lessen uit leren. Allereerst is er de prachtige omgang van de profeet met de zondaars. Hoewel deze jongeman een grote zonde had begaan was dat geen reden voor de profeet om hem te mijden. Integendeel, hij speelde en lachte met hem wetende dat hij straffen voor alcoholgebruik had ondergaan. 

Een andere les die we hieruit kunnen leren is dat het noodzakelijk is om contact te onderhouden met de zondaar en hem terug te brengen naar goede pad. Adviseren en goede richtlijnen geven zijn nodig, zodat de zondaar zijn fout inziet, spijt krijgt en daarna het goede omarmt. 

Dan is er ook de les: elkaar niet verwijten met begane zonden. Het moment dat een sahabi Abdollah vervloekte omwille van zijn drankgebruik, beschermde de profeet hem door te zeggen: “Vervloek hem niet.” En de profeet zei daarna ook: “Maar zeg: “O Allah vergeef hem.” Vervloekingen, beledigingen en uitscheldingen zorgen alleen maar voor meer slechtheid, afstand en haat. 

En weer een andere les is: adviezen en richtlijnen algemeen houden. Het is niet overgeleverd dat de profeet in het bijzijn van anderen iemand aansprak op fouten. Wat hij wel deed was iedereen toespreken. En in dit verhaal zei hij: “Wees geen helper van de duivel tegen jullie broeder.” En hij zei niet: “… tegen jouw broeder.”

Broeders en zusters, word kwaad als je grensoverschrijdende gedrag ziet, keur de zonden af, straffen is ook noodzakelijk, en blijf steeds adviezen geven met zachtheid. De zondaar is en blijft een geloofsgenoot en hij heeft rechten op jou. In de Koran zegt Allah: “…en spreek het goede tot de mensen…”

Het verhaal van Abdollah leert ons hoe wij met elkaar moeten omgaan en hoe we een sterke gemeenschap kunnen vormen. Niemand van ons is perfect, we maken allen fouten en een hechte gemeenschap kan ervoor zorgen dat de zondaars onder ons hun fouten verlaten en terugkeren naar het rechte pad!

simple website builder