DE LIEFDE VAN ALLAH

vrijdagspreek 22 juli 2016

Beste broeders en zusters, de preek van vandaag gaat over het houden van Allah. 

De imam zei (in het kort): “Allah, de Verhevene, zuivert sommigen onder Zijn dienaren en maakt hechte vrienden van ze. Weet dat hechte vriendschap met Allah de hoogste positie is die een dienaar kan verkrijgen. Zo nam Allah de profeet Ibrahim tot Zijn hechte vrienden en ook onze geliefde profeet Mohammed werd gezuiverd en als hechte vriend genomen. 

En net zoals Allah van Zijn dienaren houdt, houden Zijn dienaren van Hem. De norm is dat de liefde voor Allah in het hart van iedere gelovige aanwezig is. In iedere gelovige bevindt zich een portie liefde voor Allah. Deze hoeveelheid verschilt van gelovige tot gelovige. Wanneer het geloof en de goede daden toenemen, neemt de liefde voor Allah toe. 

Broeders en zusters, wij behoren met ons allen tot de groep van de gelovigen en wij houden van Allah. En het is makkelijk om te zeggen: “Ik hou van Allah.” Maar hetgeen moeilijker is, is nagaan of Allah van je houdt! Ben je echt tot een situatie gekomen waarin Allah van je houdt? De Schepper van hemel en aarde! En welke mooie kenmerken bezit je dat Allah van je houdt? En heb je jezelf dit eens afgevraagd?

Het is daarom dat één van de vroegere mensen het volgende zei: “Het belangrijkste is niet liefhebben, maar geliefd zijn.” En er zijn mensen van vroeger en nu die valselijk beweren dat Allah van ze houdt. Maar de ware geliefde van Allah zegt zoiets niet! Zo een persoon is niet tevreden met zijn relatie met Allah, hoewel hij zich erg inspant met daden die leiden naar de liefde van Allah.

En dit is wat we allemaal zouden moeten doen. De liefde van Allah moet onze allergrootste wens zijn. En wij moeten bereid zijn daar de nodige inspanningen voor te leveren. Laten we onze mouwen opstropen, ons klaarmaken om de ego, de begeerte en de duivel te bestrijden. Laten we voldoende geduld hebben en laten we de volgende stappen ondernemen. 

Broeder en zuster, volg de soenna van onze profeet. Doe dit zowel in de aanbidding, als in de geloofsleer, als in de omgang met anderen. Allah zegt in de Koran: “Zeg (O Mohammad tegen de mensen): “Als jullie van Allah houden, volg mij dan: Allah zal van jullie houden en jullie zonden vergeven. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig.”

Wees ook zacht, vriendelijk, mededogend, liefdevol en nederig met de gelovigen. Gebruik jouw woorden, daden, rijkdom en jezelf op de weg van Allah. Doe wat Hij bevolen heeft en blijf weg van de verboden. Wens het goede voor de mensen in de maatschappij en het slechte in de samenleving moet je verwerpen. 

Probeer jouw daden te perfectioneren. Toon berouw en vraag vergeving voor jouw fouten. Zuiver je innerlijk en uiterlijk van alle soorten onzuiverheden. Wees een bezitter van taqwa (godsvrees). Blijf ook steeds rechtvaardig handelen ten opzichte van iedereen. En heb totale vertrouwen in Allah, de Heer der Werelden. 

Wanneer een persoon onder andere deze zaken uitvoert, zal Allah van hem houden. En de liefde van Allah kan je merken. Een van de zaken waaraan je dit kan merken is dat andere mensen zullen van deze persoon en steeds blij zullen zijn hem te zien. 

In een hadith zei de profeet het volgende: “Als Allah van een persoon houdt, roept Hij Djibriel en zegt: “Allah houdt van die-en-die”, waarna Djibriel van hem zal houden. Dan zegt Djibriel tegen de inwoners van de hemelen: “Allah houdt van die-en-die, houd dus van hem”, waarna de inwoners van de hemelen van hem zullen houden en hij acceptatie zal vinden op aarde.” 

O Allah we vragen Uw liefde en de liefde van degenen die van U houden. En wij vragen alle goede daden die ervoor zorgen dat we Uw liefde krijgen. Amien wèl-hèmdolielahie rabbiel °alamien!

portfolio site templates