DE MOSKEE EN DE GENEZING VAN HARTEN

vrijdagspreek 27 mei 2016

Beste broeders en zusters, de preek van vandaag gaat over de rol van de moskee bij de genezing van zieke harten.

De imam zei (in het kort): “Dienaren van Allah, weet dat het hart ons in vertrouwen werd gegeven. Wij moeten daarom daar de nodige zorg voor dragen. Jammerlijk is hetgeen waar de moslim vaak over klaagt; de verharding van dit hart. En je hoort hem zeggen: “Ik wil dit hart genezen? Hoe kan ik het verzachten? En hoe kan ik het verrijken met het gedenken van Allah?”

O gelovige het is noodzakelijk dat we het hart benaderen, onderzoeken, behandelen en uiteindelijk genezen. Wanneer dit hart namelijk gevuld raakt met zonden, zal er een grote afstand ontstaan tussen zijn eigenaar en Allah de Verhevene. En we spreken van een verschrikkelijke ramp wanneer het hart in zo een toestand wordt weggenomen!

Er moet gezegd worden dat er veel geneesmiddelen zijn voor de zieke harten. De soort behandeling waar wij echter nadruk op willen leggen, is de moskee. Inderdaad de moskeeën hebben een genezend effect op het hart. Vergeet niet dat de profeet vertelde dat één van de zeven mensen, die van de schaduw zal genieten tijdens de Laatste Dag, iemand zal zijn wiens hart verbonden is aan de moskee.

De moskeeën worden door Allah als de beste plaatsen op aarde beschouwd. En onze geliefde boodschapper -een voorbeeld voor ons allen- had een grote voorliefde voor de moskeeën. Zelfs toen hij ziek en stervende was, gaf hij de opdracht aan zijn goede vrienden om hem naar de moskee te brengen.

De moskee is de plaats waar mensen met geloof bijeenkomen, waar Allah wordt aanbeden, en waar de genade van Allah neerdaalt. Het is de plek waar slapende harten worden wakker geschud, waar vastgeroeste harten worden gezuiverd, en waar dwaling en begeerte verdwijnen. Vaak naar de moskee gaan en het vullen met uw aanwezigheid en gehoorzaamheid is inderdaad een grote genezing!

Broeders en zusters, een hele nacht of een halve nacht doorbrengen in extra gebeden is geen makkelijke daad. Maar luister eens naar de woorden van de profeet. Hij zei: “Wie het °iesha-gebed in gezelschap bidt, is net alsof hij de halve nacht vrijwillig heeft gebeden. En wie het fajr-gebed in gezelschap bidt, is net alsof hij de hele nacht vrijwillig heeft gebeden.”

De profeet zei ook: “Voor degene die -oprecht voor Allah- veertig dagen in gemeenschap heeft gebeden, waarbij hij de eerste takbier (wilt zeggen: Allahoe akbar) meemaakt, zullen twee beschermingen opgeschreven worden; de bescherming tegen het hellevuur en de bescherming tegen schijnheiligheid.”

Naast deze zaken tref je in de moskeeën ook lessen over het geloof. Goede manieren, geduld, regelgevingen, en kuisheid worden er onder andere aangeleerd. In de moskeeën wordt ook uitgenodigd naar eenheid en liefde onder geloofsgenoten.

Laten we daarom in de eerste plaats onszelf aansporen en ook onze kinderen om de moskeeën te vullen met onze aanwezigheid. Laten we deelnemen aan de werking van de moskee. En laten we nieuw leven in de moskee blazen.

online website builder