DE EXCELLENTE AANBIDDING

vrijdagspreek 15 april 2016

Beste broeders en zusters, de preek van vandaag gaat over de perfecte manier waarop aanbiddingen dienen te gebeuren. De imam startte de preek met een hadieth verteld door Moe°aadh Ibnoe Jabal.

Moe°aadh Ibnoe Jabal verhaalde dat de profeet hem bij zijn arm nam en het volgende zei: “O Moe°aadh! Bij Allah, ik hou van u. Ik adviseer u daarom om na ieder gebed het volgende te zeggen: “O Allah, help mij U te gedenken, U dankbaar te zijn, en U op een perfecte manier te aanbidden.”

Onze profeet adviseerde dus Moe°aadh om Allah te smeken voor hulp bij de vervolmaking van zijn aanbidding. En het is zeker dat dit advies voor ons allemaal geldt. Laten we daarom stilstaan bij de betekenis van een perfecte aanbidding, bij de manier waarop het bereikt kan worden, en waarom wij onze Heer hiervoor om hulp moeten smeken!

Voorwaar, de betekenis van een perfecte aanbidding is dat de aanbidding gebeurt om een manier waar de Heer tevreden over is. Op een manier waarbij de voorwaarden, de fundamenten, de verplichtingen, en de soennan aanwezig zijn, en met oprechtheid, concentratie, en volledige overgave.

Wees nu eerlijk, waar bevinden wij ons als het gaat om aanbiddingen vervolmaken? En waarom zijn we in een situatie terecht gekomen waarbij wij zonder meer de verplichting willen nakomen. En soms verrichten we zelfs een aanbidding om er gewoon vanaf te geraken, alsof het een last is! Ja, perfectie is moeilijk, en daarom moeten wij onze Heer vragen om hulp bij deze zaak. 

Als we dit niet doen, zullen we geen succes kennen. En zal onze aanbidding altijd met een tekort zijn. Dit wilt zeggen dat de beloning niet volledig zal verkregen worden. De profeet zei: “Waarlijk, een man vertrekt na het einde van zijn gebed en niets is er voor hem opgeschreven behalve een tiende van zijn salaat, een negende, een achtste, een zesde, een vijfde, een vierde, een derde, of de helft ervan.” 

Ons zuiver geloof nodigt ons uit om al onze daden perfect uit te voeren. De profeet zei hierover: “Allah houdt ervan als iemand een daad verricht dat hij deze vervolmaakt.” Hoe zit het dan met de daden van aanbidding? Hebben zij geen voorrang op perfectie?

De profeet zegt: “Ihsaan (perfectie) wilt zeggen dat je Allah aanbidt alsof je Hem ziet en als je Hem niet kan zien, weet dat Hij jou wel ziet.” Wat wilt zeggen dat je bv. het gebed uitvoert wetende dat Allah voor je is en naar jouw gebed kijkt. Zal je dat dan uitvoeren met luiheid? Of snel? Of zonder concentratie? Of ga je je best doen om er voor te zorgen dat het compleet is zonder tekorten, perfect?

O moslims, Allah heeft in de Koran ontevreden gesproken over mensen (waaronder de hypocrieten) die hun aanbiddingen zonder vervolmaking uitvoerden. Zij voerden de aanbiddingen met veel haast, luiheid en tegenzin. Allah sprak slecht over ze, terwijl ze de aanbiddingen verrichten, weliswaar niet op de juiste manier.

En de zaken die ons kunnen helpen bij het perfectioneren van onze aanbidding zijn talrijk. Enkele aanbevelingen zijn: zorg dat jouw hart en gedachte aanwezig zijn bij de aanbidding, focus je op de aanbidding, wees overtuigd dat het een speciale aanbidding wordt, besef sterk dat Allah jou ziet, doe alsof het jouw laatste aanbidding is, denk aan Allah, en bereid je ook voor op de aanbidding.

En ter afsluiting zeggen wij: “O Allah, help ons U te gedenken, U dankbaar te zijn, en U op een perfecte manier te aanbidden.”
how to make your own site