DE TONG BEDWINGEN

vrijdagspreek 1 april 2016

Beste broeders en zusters, de preek van vandaag gaat over het controleren van de tong.

De imam zei (in het kort): “Beste geloofsgenoten, er zijn veel morele (figuurlijke) ziekten waar wij geen aandacht aan schenken. Wij schenken er geen aandacht aan, noch haasten wij ons om er vanaf te geraken, terwijl ze nadelig voor ons geloof zijn.

Maar wanneer het gaat om voelbare (lichamelijke) ziekten -en het verschil kan niet groter zijn- zoeken wij wel naar geneesmiddelen, laten wij ons wel behandelen en doen wij wel al het nodige voor genezing.

En één van de meest ernstige ziekte, erger dan de voelbare ziekten, erg schadelijk voor het geloof, nadelig voor het hiernamaals, waar slechts enkele aandacht aan geven, is de morele ziekte teveel praten of de tong onnodig loslaten.

Ondanks het feit dat onnodig gepraat vaak leidt naar groot verlies, de bron van zonden en de oorzaak van vele ruzies is, blijven mensen praten over dingen die hen aangaan en niet aangaan. Zij kletsen over zaken die ze weten en niet weten zonder stil te staan bij de gevolgen.

Je hoort ze onnodig stevig discussiëren, mensen uitlachen, spotten met anderen, leugens vertellen, onschuldigen belasteren, en het kan ook zijn dat ze dingen zeggen over Allah zonder kennis wat de Heer der Werelden alleen maar woedend maakt.

En het medicijn voor dit alles, broeders en zusters, is het zwijgen. Dit is de meest waardevolle medicatie waarin zich met de wil van Allah veiligheid en succes bevindt. De profeet zei: “Degene die zwijgt zal zeker gered worden.”

En de profeet zei ook: “Elke keer als de zoon van Adam ’s morgens wakker wordt, waarschuwen al zijn lichaamsdelen de tong op een strenge manier en zeggen zij tegen de tong: “Vrees Allah voor ons, want wij hangen van jou af. Als jij op de weg van rechtschapenheid blijft, zullen wij hetzelfde doen en als jij afdwaalt, zullen wij samen met jou afdwalen.”

Het controleren van de tong en hem weghouden van slechte praat is geen vrijwillige daad. Het is niet iets dat alleen maar gedaan wordt wanneer men wilt! Allesbehalve, het is een wettelijke verplichting waar de mens over zal ondervraagd worden.

Het is dan ook niet vreemd dat Allah over ieder van ons toezichters heeft geplaatst. Engelen, die alles opschrijven. In de Koran zegt Allah: “En voorwaar, er zijn zeker bewakers (engelen) over jullie. Eervolle schrijvers.

De profeet waarschuwde degenen die zonder nadenken spreken. Hij zei: “Het kan gebeuren dat een man een woord uitspreekt zonder enig kwaad erin te zien, maar dan door dat woord voor zeventig jaren in de hel wordt geworpen.”

Broeders en zusters, zinloos gepraat is tijdsverlies en een vernietiging van levensjaren. En echt waar, het is noodzakelijk dat wij stilzwijgen (en zeker bij een ramp). Eén van de vrienden van de profeet zei: “Er is niets dat verdient om gevangen gezet te worden dan de tong.”

Wij moeten Allah vrezen en Hem gedenken. Allah gedenken houdt ons namelijk weg van slechte praat. Allah zegt: “En zeg tegen Mijn dienaren (O Mohammad) dat zij hetgeen beter is, zeggen. Voorwaar, de satan zaait verdeeldheid onder hen. Voorwaar, de satan is voor de mensen een duidelijke vijand.”
free amp templates